onsdag 15 april 2009

Att köpa med moms...

Som egen företagare så blir man ibland varse om saker och ting... En viktig sak är att om ska köpa hund genom sitt företag/kennel och har F-skatt sedel så MÅSTE man kolla om företaget/kenneln man köper ifrån har F.skattsedel Annars kan man inte dra momsen för hunden!!! Och vid en revision åker man dit!!! Jag satt för skoj skull och kollade mina tidigare hundar (inte Streamlights) utan en tidigare hund, där det på köpekontraktet stod att moms ingick med 2000:-, jag kollade företaget/ägaren, både namn, personnr/orgnr... Näe inget företag!!! Jag tycker det är illa om man motiverar hundpriset med att kenneln betalar moms... Saken är ju den att isåfall så får de ju dra av för inköpen också, så skillnaden mot en kennel utan F-skattsedel blir noll! För den kenneln får ju inte dra av momsen... Krångligt va!!! Men man kan kolla på allabolag.se och se alla företag i Sverige. Där ser man om F-skattsedel finns!!!

Varför är detta så viktigt då??? Jo, för att jag tycker man ska göra rätt!!!! Och faktiskt så gäller det ALLA inköp man gör egentligen. Man SKA kolla F-skattsedeln. Ex ni tar hem en hantverkare eller dyl, kolla den! Be om reg.bevis eller org.nr och kolla!

Nu ska jag ut i kylan, idag är det ruggigt! Vi hade jättetrevligt på kursen igår! 5 st var det och vi tränade på grunderna i linjetag!

Inga kommentarer: